Vechile maşini ale oraşului #10

scris de | sâmbătă, 8 martie 2014, 19:08 | 2 comentarii

Au trecut mai bine de şapte luni de când nu am mai scris nimic în seria de articole a vechilor maşini ale oraşului Vatra Dornei. În vara anului 2013, am colindat oraşul în sus şi-n jos de atâtea ori, încât am descoperit locuri de care nici măcar nu ştiam că există. Unul dintre ele ar fi strada Căprioarei, undeva în apropiere de singurul monument medieval pe care îl are oraşul, unde am descoperit o maşină pe care nu credeam să o mai aibă cineva în zonă, un Moskvitch care, între timp, a ajuns bucăţele în curtea unui depozit de fier vechi. Despre el, dar şi despre alte piese de colecţie, povestim în rândurile ce urmează.

#1. Dacia 1320

dacia

Găsită pe strada Podu Verde şi folosită ca şi cuşcă pentru câine într-o curte părăsită. Modelul 1320 s-a fabricat vreme de patru ani, din 1987 până în 1991, venind ca un răspuns la noile modele în două volume, apărute în celelalte ţări socialiste, precum Lada Samara, Skoda Favorit şi Zastava Florida. Exista doar versiunea de 1,3 litri, cu bare de protecţie din plastic şi faruri rectangulare.

#2. ARO 244

aro

L-am găsit pe strada Foresta, în faţa Mănăstirii Sf. Dimitrie. Din câte am reuşit să aflu, aparţine unui călugăr şi se află în stare de funcţionare. Seria 24 de ARO (care, apropo, vine de la Autovehicule România) s-a fabricat începând cu anul 1972 şi a continuat până înainte de Revoluţie. Interesant este că modelul 244 s-a fabricat doar pentru piaţa românească, în timp ce modelul 264 (al treilea după 244) a fost creat doar pentru piaţa americană. Şi cum tot vorbim de seria 24 de la ARO, în 1975 a fost lansat şi un timbru poştal cu modelul 240, iar în 1983 unul cu modelul 244.

Iar pentru orgoliul celor care încă plâng după comunism şi nea Ceaşcă, undeva în Irlanda, câţiva pădurari folosesc modelul acesta de ARO pentru ieşirile de weekend la vânătoare. Pentru că încap 5 persoane, are portbagaj mare pentru vânat şi arme şi garda la sol destul de ridicată, încât să nu rămână blocat într-o mlaştină.

#3. ARO 244 în două uşi

masina-4

Încă un ARO 244, de această dată, versiunea în două uşi, în stil camionetă. L-am găsit abandonat pe o străduţă fără nume, vis-a-vis de supermarketul Unicarm, undeva în spatele primei hale a CFR. Nu am găsit pe nimeni să întreb, însă, după cum arată, probabil că are câţiva ani de când n-a mai luat-o din loc. Chiar dacă am fotografiat-o în vara anului 2013, o găsiţi şi acum în acelaşi loc.

#4. ARO 10, generaţia mai veche

SONY DSC

Găsit în afara oraşului, în satul Dorna Candrenilor, în ultima curte dinainte de bariera dintre oraş. Am văzut-o doar câteva zile, după care a dispărut definitiv. Ori la fier vechi, pe un preţ de nimic, ori vândută pentru dezmembrări, pe un preţ la fel de mic. ARO 10 s-a fabricat vreme de 26 de ani, din 1980 până în 2006. A avut mai multe tipuri de caroserie, fiind vândut şi sub numele de Dacia Duster, ACM Enduro şi ARO 10 Super.

În fabricile ARO, era numit fratele mai mic al ARO 24. La fel ca şi în cazul unei Dacii, trebuia să fii trecut pe o listă şi să aştepti luni sau ani buni pentru a pune mâna pe o astfel de frumuseţe.

#5. Daewoo Damas

SONY DSC

Găsită tot vara trecută, pe strada Oborului, în curtea unei pensiuni. Din fotografie nu se observă atât de bine, însă fusese proaspăt spălată. Păstrată foarte bine, cu numere de Botoşani şi cu o caroserie aproape perfectă. Damas-ul se fabrică de mai bine de 20 de ani şi încă e în producţie. În România s-a folosit doar de către fabrici şi companii, fabrica de lactate LaDorna având câteva acum câţiva ani.

Ca o curiozitate, Daewoo Damas este cea mai populară maşină în Uzbekistan, unde este folosită mai ales pentru transportul de persoane.

#6. Moskvich 408

masina-9

Este maşinuţa de care aminteam la începutul articolului. Găsită vara trecută pe strada Căprioarei, în curtea primei case, pe partea stângă. Când am fotografiat-o eu, am avut şansa să vorbesc puţin cu proprietarul, care-mi spunea că a cumpărat-o încă de când nea Ceaşcă conducea ţara, cu o căruţă de bani.

Modelul 408 s-a fabricat între 1964 şi 1976, timp de 12 ani, fiind o mică maşină rusească de familie. Are un motor de 1,3 litri, la fel ca Dacia 1320, cu care am început articolul; ca şi alte modele Moskvich, 408 s-a vândut sub mai multe denumiri: Elite 1300 în Franţa, Elite în Finlanda şi Carat în Norvegia. Cu linii frumoase, culoare potrivită, care aminteşte de perioada în care se făceau caroserii de plăcere.

Acum, maşinuţa nu mai există. A fost dată la fier vechi, probabil pentru câţiva bănuţi în plus. Nu mă pot pronunţa, dar e foarte probabil să nu fi fost pornită de ani buni. Păcat! Dacă aş fi bătrân şi aş avea aşa ceva, aş ieşi la plimbare zilnic cu ea. De mândrie! Dar, banii au fost mai importanţi, iar bucăţele din ea au ajuns la topitorii. Mărturii au apărut şi pe pagina Iubesc Vatra Dornei, pe facebook:

captura-IVD

Asta a fost tot pentru episodul cu numărul 10 al seriei vechilor maşini ale oraşului Vatra Dornei. Episodul 11 este şi el finalizat, însă va ajunge online de abia peste o lună, sau chiar mai târziu. Am auzit de un Moskvich păstrat într-un garaj, la vreo 15 km de oraş, iar până nu-l văd cu ochii mei şi nu scriu despre el, nu pot publica.

Dacă ştiţi de maşini vechi, pe care eu încă nu le-am descoperit, daţi-mi de ştire printr-un comentariu sau un mail la ciprian@pardau.ro. Sau dacă mă aveţi la prieteni pe facebook, puteţi găsi acolo numărul meu de telefon.

Există 2 comentarii publicate la acest articol:

Tu ce părere ai despre articolul acesta? Scrie-mi mai jos și hai să începem o discuție!